11 November 2010

iNFo!!!

Ni beberapa perkara yang Ina tau daripada pembacaan & kawan-kawan yang tau.
Baca la untuk pengetahuan.Mana tau ada gunanye...

  1. Kalau start kereta,biarkan tingkap dibuka dulu waktu pasang air-cond..SEBAB angin yang keluar awal2 tu boleh menyebabkan kanser.
  2. Kalau kereta anda mati masa harungi banjir (dalam air),jangan tukar gear sampai habis lalui banjir tu...SEBAB air mudah masuk dalam enjin masa kita tekan clutch.
  3. Kalau bateri hp korang dah low,jangan guna untuk telefon.Cas dulu ye...SEBAB tahap radiasi pd hp tu akan bertambah & menyebabkan kanser jgk.
  4. Ubat terbaik untuk resdung (mengikut Islam) adalah BAWANG PUTIH YANG DIMAKAN MENTAH!
  5. Tudung yang pakai sarung je tu (tudung Indonesia) x elok dipakai sebenarnya...SEBAB Islam melarang wanita sanggul rambut tinggi2..menyerupai bonggol2 unta.
  6. Tudung yang sama jgk ada yang pinkan sebelah bawah sanggul (hingga nampak leher)...x elok...SEBAB dah macam rahib kristian.
**If ada fakta2 Ina bagi ni salah,tolong betulkan ye...Ina cuma berkongsi apa yang Ina tau...

31 October 2010

Tip kuruskan badan tanpa ubat

Cara Untuk Kurus Tanpa ubat-ubatan

1. JANGAN BERLAPAR

Makanan memberi kita tenaga dan bila kita menggunakan tenaga kurang dari apa yang kita ambil, tubuh akan terkejut. Tubuh akan mula membakar muscle(otot) untuk menggantikan makanan. Ini menyebabkan kadar metabolisma tubuh menjadi rendah. Bila anda tidak tahan berlapar, pada kebiasanya anda akan makan dengan lebih banyak. Pada masa ini, walaupun tahap pengambilan makanan anda telah kembali ke paras normal, tetapi metabolisma tubuh masih lagi rendah. Ini menyebabkan ia tidak membakar kalori pada tahap yang sama lagi

2. AMBIL SESUATU YANG PAHIT SEBELUM MAKAN
Minumlah kopi dan kumur beberapa saat sebelum makan. Cara ini menyebabkan tekak merasa pahit dan menghantar isyarat melalui otak bagi menggalakan rembesan enzim dan asid HCL. Kekurangan enzim dan asid HCL di dalam perut boleh menyebabkan ketidakcekapan penghadaman.

3. MINUM 8 GELAS AIR SEHARI
Air mengurangkan selera makan anda secara semulajadi dan membantu badan memetabolisma simpanan lemak di dalam tubuh. Sebelum makan makanan yang berat-berat, cuba minum air, pasti anda tidak akan makan dengan banyak.


4. ELAKKAN MINUM MINUMAN YANG BERGAS
Minuman bergas biasanya mengandungi 7-8 sudu gula dan tidak baik untuk kesihatan tubuh.


5. KURANGKAN PENGAMBILAN GARAM

Pengambilan garam yang tinggi menggalakan penangkungan air. Mengurangkan pengambilan garam bermakna badan anda menangkung sedikit air. Ini bermakna anda kurang berat yang disebabkan air.


6. AMBIL SARAPAN PAGI

Anda juga boleh menurunkan berat badan dengan pengambilan sarapan pagi. Menurut satu kajian, mereka yang tidak mengambil sarapan pagi lebih cenderung untuk gemuk berbanding dengan mereka yang mengambilnya. Bagaimana ia terjadi? Sarapan pagi menstabilkan hormone dan paras gula didalam darah. Kadar metabolsima juga meningkat untuk membakar kalori.


7. MAKANLAH DENGAN PERLAHAN-LAHAN
Nikmatilah makanan dengan perlahan-lahan dan jangan gopoh. Kerana apabila kita makan secara perlahan-lahan, tubuh akan menghantar isyarat menunjukan kepuasan.


8. KUNYAH MAKANAN KEPADA CEBISAN LEBIH KECIL

Kunyahlah makanan kepada cebisan lebih kecil sebelum menelan kerana dengan cara ini ia lebih mudah dihadam.


9. Biar makan kerap dengan kuantiti yang sedikit daripada makan hanya sekali, dua tetapi dengan kuantiti yang banyak.


10. Jika anda terasa ingin makan snek atau makanan ringan, beruslah gigi anda atau kunyahlah gula-gula getah. Rasa mint atau berangin di mulut akan membantutkan selera anda.


11. Kurangkan pengambilan marjerin, butter dalam makanan anda. Kalau boleh, usah ada di dalam peti ais anda.


12. Apabila makan di restoran atau gerai , pesanlah air limau nipis atau jus oren kerana minuman masam menggalakan pembakaran lemak. Mintalah minuman yang kurang gula.


13. Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber terbaik untuk vitamin, mineral dan serat dan kandungan lemak yang rendah.


14. Jangan timbang berat badan anda setiap hari kerana anda tidak akan nampak perubahannya. Jika anda minum banyak, dan waktu itu anda timbang berat badan yang pastinya meningkat, mungkin anda akan berputus asa untuk berdiet


15. Ambil makanan yang berempah Sesetengah rempah seperti cili, biji sawi, didapati boleh membakar kalori. Penambahan lada hitam bukan sahaja meningkatkan penghadaman, ia juga meningkatkan pembakaran lemak.


16. Pilih Lebih Banyak Bijirin dan Kekacang Dalam Makanan
Bijirin penuh adalah sumber utama tenaga. Bijiran dan hasil bijirin banyak mengandungi karbohidrat kompleks, protein, vitamin, mineral dan sedikit lemak.


17. SIMPAN SATU DIARI
Simpan satu diari makanan boleh berpengaruh besar dalam proses penurunan berat badan. Rekodkan dalam sehari, berapa kali anda makan dan berapa banyak, tahap kelaparan yang memerlukan anda makan, dan perasaan anda ketika makan. Diari makanan boleh membuatkan anda peka kepada keinginan makan anda. Setelah beberapa lama membuat catatan, perhati dan kenal pasti di mana anda boleh membuat atau perbaiki tabiat pemakanan anda kepada yang lebih sihat. Diari ini juga boleh membuatkan anda lebih fokus dan lebih komited terhadap pelan diet anda. Mulakan diari makanan anda dan rajin-rajinlah membuat catatan.

18. TUMPUKAN PERHATIAN UNTUK SIHAT, BUKAN KURUS

Ramai orang lebih berjaya dalam penurunan berat badan dalam jangka masa panjang apabila mereka menukar motif mereka daripada untuk kurus kepada untuk kekal sihat dan segar. Tukarlah fikiran anda untuk memikirkan dan memilih makanan apa yang boleh menyihatkan tubuh badan.


19. Cara memasak paling baik untuk mengurangi jumlah kalori dalam makanan adalah merebus memanggang atau mengukus. Khusus untuk sayuran, anda boleh menumisnya dengan sedikit minyak(misalnya satu sudu minyak masak). Hindari minyak atau lemak haiwan.


20. Ketika memilih piring makanan , ambilah piring yang rata dan bukan piring cekung. Ambil sayuran dahulu untuk memenuhi piring, kemudian baru nasi dan yang terakhir, lauk dagingnya. Jika ingin tambah, hanya sayuran yang boleh anda ambil. Jangan lupa, makanlah di meja makan dan jangan di sembarang tempat apa lagi sambil menonton tv. Sebab, makin menarik program tv, semakin banyak makanan ringan yang anda habiskan!


21. Selain memberi peluang makanan untuk turun , kebiasaan berjalan-jalan sesudah makan akan membantu menghabiskan sebahagian kalori dari makanan itu. Setiap 25 langkah anda berjalan satu kalori akan diguna. Lebih-lebih lagi anda menaiki tangga. Tentu saja semua ini harus dilakukan dengan santai kerana perut anda baru saja terisi.


22. Khusus bagi kaum wanita , yang juga perlu diperhatikan adalah tabiat berbelanja dan memasak. Seelok-eloknya, tidak berbelanja semasa perut kosong. Rancanglah perbelanjaan sesuai dengan keperluan. Jika ingin membeli makanan, kunjungilah dahulu gerai buah dan sayuran. Gerai makanan segera harus anda kunjungi paling akhir sekali jika memang benar-benar memerlukannya.


23. Untuk mengempiskan perut , gerakan punggung yang ringan tetapi lama akan lebih efektif. Latihan dapat dilakukan dengan alat seperti untuk permainan hula hoop. Gerakan ini mungkin boleh disamakan dengan gerakan penari gelek, dangdut atau hula-hula yang memiliki perut lebih kecil dan cantik.


24. Kurangkan pengambilan gula kerana setiap satu sudu gula mengandungi 32 kilokalori.


25. Beberapa aktiviti fizikal yang mudah untuk langsing.

i. Jalan cepat. Gunalah kasut yang cukup selesa dipakai agar kaki tidak melecet dan sihat

ii. Gunakan tangga untuk naik ke tingkat atas. Jika terlalu tinggi,naik tangga untuk beberapa tingkat, kemudian sambunglah denagan menaiki lif

iii. Renang adalah latihan menyeluruh. Berenang dengan laju dengan nafas yang dalam

iv. Bersenam atau peregangan, sangat baik bagi otot-otot dan sendi-sendi yang kaku. Melenturkan otot dapat melancarkan peredaran darah

v. Tunggang basikal dan kayuh perlahan-lahan tetapi dalam tempoh yang lama. Ini dapat mencantik dan merampingkan peha.


**Ina tengok kt sini

24 August 2010

Mari Kita Kongsi...........

Ina terbaca 1 nota di FB...tentang MENGAPA YAHUDI BIJAK??
Meh kita baca sama-sama & kongsikan dengan yang lain...Semoga kita juga mampu melahirkan manusia yang bijaksana....

tengok nie

22 August 2010

Zaman Kanak-kanak & Hantu!!!hehe...

1st story

Masa tu,Ina baru berumur 3tahun.Perumahan kami penuh dengan orang Al-Arqam (sebelum berlaku ajaran-ajaran yang pelik-pelik).Mak suruh kakak-kakak & abang-abang Ina gi ngaji kat umah Ustaz Al-Arqam tu.Ina pulak suka mengekor dorang...belajar ngaji jugak la kononnya (huruf pun x kenal lagi masa tu).
Kalau nak ke umah Ustaz tu,kami kena lalu umah-umah jiran kat lereng bukit.Nak dijadikan cerita,masa lintas kat umah Makcik L****,kami dengar suara anak-anaknya menjerit panggil kami...minta tolong kami panggilkan Wak Dam (kira macam ketua taman la).Ina yang nak tau apa jadi terus menjenguk kat dalam umah tu.Ina nampak Makcik tu tengah merangkak macam harimau...
Ina terus lari balik umah.Anak-anak Makcik L**** yang ketakutan rupanya lari sama,nak tumpang kencing katanya.Orang taman yang mendengar suara kami keluar menjenguk umah Makcik L****.Selepas keadaan reda,Ina pun sibuk la tanya kat Mak.Difahamkan Makcik ni terkena saka harimau.Masa merangkak tu,dia x sedar diri sampai mencederakan tangan dia sambil minta benda yang pelik-pelik.Bila dia kembali sedar,dia tanyakan kenapa tangannya berdarah...Kata Mak,Makcik ni macam diikut oleh sesuatu....jeng...jeng..jeng!!!!Baca kisah seterusnya....

2nd story

...masih kisah Makcik L****....
Lepas kejadian pertama tu,mereka sekeluarga pindah ke umah lain,kawasan depan (lorong lain tapi masih taman yang sama).
Suatu subuh(lepas sahur,bulan puasa),Ina bersama kakak & 'adik yang x berapa adik' main basikal kat lorong umah Makcik L**** ni.Tiba-tiba,'adik' cakap yang dia nampak orang pakai jubah & serban serba putih depan umah Makcik tu.Kami patah balik ke umahnya untuk tengok...memang ada!!!
Sebenarnya,suami Makcik L**** memang suka pakai jubah putih.Tapi,mereka sekeluarga dah balik kampung.Lagipun,cuba fikir...kenapa nak datang umah orang subuh-subuh macam ni???
Kami ceritakan pada Mak & Abah.Mereka nasihatkan kami jangan main kat kawasan tu waktu subuh....

3rd story

Dulu,Mak & Cik Mah selalu ke surau sekolah waktu malam untuk dengar ceramah agama.Satu malam,tengah mereka jalan kaki (Mak bawa Alan yang baru berumur 1-2tahun),Mak terpandang cahaya api kat hutan tepi taman.Cahaya tu macam mengiringi mereka ke surau.Mak yang rasa pelik,terus pas Alan kat tangan Cik Mah.Takut disampuk katanya.Cahaya api tu macam tuju-tuju (salah satu ilmu santau orang) & Mak mula-mula nampak kat kebun Makcik L****!!!Bila sampai ke kawasan bukit sekolah,cahaya api tu hilang serta merta....
Adakah Makcik L**** terkena sesuatu???Hanya dia & keluarga saja yang tau....
Bila Ina berumur 7tahun,Makcik L**** dah berpindah ke kawasan lain (daerah yang sama).Disebabkan Mak adalah salah sorang kawan baiknya,kami selalu berhubung & mengetahui cerita-cerita pelik tentangnya di tempat baru tu.....

4th story

Masa berumur 5tahun,Ina suka ikut abang-abang & kakak-kakak main 'roundas' (betul ke x eja ni??hehe) kat padang sekolah,dekat dengan taman kami.Kawasan sekelilingnya hutan.Mak selalu marah abang & kakak sebab bawa adik-adik kecik gi main kat situ.Masa yang besar main,yang kecik-kecik ni hilang kat dalam bangunan sekolah.Kami suka main kejar-kejar dalam bangunan sekolah tu.Satu hari (bulan puasa),kami main lagi kat dalam bangunan tu.Disebabkan x tahan nak kencing,kami pun masuk salah satu toilet kat tingkat bawah.Sorang daripada kami try tolak 1pintu ni.Tapi,pintu tu macam dikunci dari dalam.X ada orang lain yang naik ke kawasan sekolah kecuali kami (budak-budak taman).Kawan tu cuba menjenguk kat bawah pintu.Dia nampak 1lembaga hitam berbulu kat dalam toilet tu!!!!Kami yang lain x berani nak jenguk,terus bertempiaran lari ke padang....Persoalannya,betul ke lembaga???Di bulan Ramadhan,ada hantu ke????

28 July 2010

10 MeNaRiK TenTanG iNa aWiE...(Menarik ke???huhu)



Kedah: zaman muda-muda....
  1. satu-satunya anak encik aWiE yang lahir songsang
  2. menulis dengan tangan kiri (i'm proud to be lefthanded gurl!!!)
  3. anak ke-5 pasangan aWiE & aNi
  4. xsedar mempunyai mata coklat yang cantik (perasan je..wekkk!!!) sehingga orang tegur
  5. lembut pada perwatakan tapi jiwa ROCK!!!
  6. xpandai main apa-apa sukan selain balapan (lompat jauh & larian)
  7. minat muzik tapi xada bakat
  8. minat math,add math & fizik sejak kecil
  9. suka merantau (tinggal jauh daripada family) sepanjang belajar..Selangor>Pahang>Kedah>Johor
  10. setia pada yang satu...amin..insyaALLAH....;)
P/S:this is my blog...kalau rasa xminat nak baca,boleh main jauh-jauh...tiada paksaan untuk membaca...terima kasih;p

07 May 2010

Epul Di Zaman Kanak-Kanak

Tadi,Ina b'bual2 dgn Mak psl Epul zaman kanak2.Tiba2,t'ingat 1 kisah ni...

1 malam,Mak masak ayam masak kicap & xsempat hidangkan.So,benda alah tu masih kat dalam kuali.Kami sume sibuk nak tngok TV.Almaklumlah,cite tngh best...

Kebetulan jugak,Kak Ana bwk blk asam (jeruk).Kami nie sumenye 'antu' jeruk,t'masuk la Epul a.k.a. adik bongsu masa tu...

Tngh syok menonton,Epul dtg dkt Mak...dgn gaye pnuh manje,die ckp....

'Mak,Epul nak ATAM' (Epul pelat,susah faham apa yang die ckp)

'Nak ape??ayam?ke asam?'

Epul angguk & geleng...kami sume kompius seketika..masing2 cube nk fahamkn ape yg die mntk...

'Nak ape??ckp elok2...'

'ATAM....!!!!',bunyi cam nak marah sbb xde yg phm...

'Cube tunjuk ape yg nak...Mak xphm nie...'

Epul b'lari ke dapur laju2,tapi kluar pelan2...

DIE BWK KUALI KAT TANGAN!!!!

Hahaha..br la kami sume phm...EPUL NAK AYAM...
habis 1 rumah gelakkan die..
Till now..kalau ingt kisah tu,kami akan cite kat die sambil t'gelak2 ingt muke die yg marah masa tu...

Mslh pelat Epul pernah wat kami 1 kluarga risau...takut die xleh b'ckp dgn baik...
Masa umo 4thn,sebutan yg kuar dr mulut die masih xjelas...
Contoh:
LOLI=lori
LALI=lari
ATAM=ayam,asam

Syukur die boleh b'ckp dgn baik bile masuk umo 5thn....

02 April 2010

PLKN:Kem Tangok '04

Huhu..rindu lak zaman menjadi wirawati 'eksperimen' dulu..
1st time program nie dibuat & kami antara mangsa2 pertama percubaan...

Dari form 5 lg,Ina memang xt'fikir & xt'ingin nak join.Macam2 rumours yang didengar..pemilihan gune no k/p la..military style la..sampai Ina xpenah amik kisah dah..sebab memang xnak join...

Bile diberitahu name2 peserta kluar kt newspaper pun,Ina xamik tau.Then,a fren of mine,Tini,message me & congrates me..why???huhu..my name ade dalam senarai t'sebut!!!
Nak nangis bile dapat tau..geram pun ade..nape la namaku jugak yang dipilih??tapi,redhakan je la...

14 Februari,Ina balik kampung kt Kelantan.Kebetulan pulak,Ina dapat kem kt Kelantan jugak...
So,my family decide nak anta Ina trus gi kem..1hari lebih awal!!!!waaaaaa....
Dengan muke yang buat2 gumbira,Ina pun masuk kem..cume cikgu2 pelatih je yang ade mase tu.Alasan yang Abah bagi,Abah kena balik KL awal..ade mesyuarat..cikgu2 bagi lak Ina stay kt situ..haish!!!redha lagi...

Yang sronoknye sampai awal nie,Ina dapat kenal rapat dengan cikgu2 pelatih..sume baik2,mude2..yang tua pun banyak pengalaman menarik yang dorg cite..
Salah sorgnye adalah bekas tentera yang penah b'khidmat kt Bosnia mase umat Islam b'puase..sedih katanye,tapi banyak pengalaman yang dapat.Ina tido,makan & mandi dengan cikgu2 tu..hehe..sronok!!

Esoknye (16 Februari),baru la p'daftaran b'mule..kenal dengan kawan2 baru dari Perak,Kelantan & Selangor...
Kem nie agak panas sebab dekat dengan pantai..keringnye kawasan tu macam padang pasir..&sangat3 b'debu!!!hari2,kena bersihkan idung & telinga..haha

Pengalaman yang best adalah bile kami m'habiskan mase malam kami dengan lepak2 tengok bintang sambil b'bual..main bola pantai kt depan tent..menyelinap kluar ke bandar KB (hampir semua pelatih ilang..hehe)..& yang paling sronok;kami xmandi 3hari sepanjang kem dalam utan!!!

Mase dalam utan,banyak pengalaman best...tent kami cume kain ponco yang diikat pada batang2 pokok (t'buke).Lepas pasang tent,kami baring2.Tapi,t'kejut dengan kehadiran ular..selamat xde ape2 yang jadi..kami halau ular tu jauh2...
Waktu malam,kami tido dengan baju celoreng (yang xbasuh2) & boot t'sarung kt kaki..siap masukkan kaki sluar dalam boot;takut ade serangga masuk dlm sluar..hehe
Tengah malam,kami bangun utk latihan menyelamat (kul2-3pagi).Time nie ntah brape kali paramedik ulang alik..sebab ade yang histeria..huhu..ngeri gak time nie...Sumber air kami cume air mineral yang diberi stiap hari & air perigi yang dh macam air teh o..xselera langsung!!!
Balik dari utan,sume serbu bilik air..masing2 dh masam baunye..baju celoreng kami dicampak dalam lori tanpa dibasuh!!!hehe..arahan kem komander...

Habis derita kt kem,kami masuk uitm lak...kt cni,heaven sangat!!!hari2 enjoy jalan2 & makan2 keliling U.Mujur Ina jumpe kawan2 yang baik..tempat lepak kami ialah surau..habiskan mase dengan mengaji dalam surau..siap khatam Al-Quran lagi..tahniah utk kami;p

Daripada someone yang x agree dengan program nie,Ina jadi org yang paling sronok & b'syukur dapat join...ramai kawan2 baru,pengalaman yang xt'nilai &enjoy!!!hope sangat dapat kumpul semula semua kawan2 kem tu...

SAYA RINDU KALIAN!!!!!

30 March 2010

Analogi Litar Elektrik dlm Kehidupan

Cume ‘ideal case’ saje yg tiada rintangan,tapi xpernah wujud dlm ‘real life’…

Manusia slalu b’angan2 hidup tanpa ‘rintangan’,tapi sume tu xmungkin b’laku….


Arus akan melalui litar yg rintangannye lebih kecil…

Manusia akan memilih jalan hidup yg paling mudah untuk mereka lalui…


Litar Elektrik perlukan kuasa untuk m’gerakkan sesuatu mesin/beban…

Manusia juga perlukan kuasa/semangat untuk terus hidup…


Litar Elektrik yg t’lebih beban boleh sebabkan ‘breakdown’/kerosakan…

Manusia yg t’lebih memikirkan masalah hidup akan ‘gile’(‘breakdown’ gk le…;p)


Litar Elektrik perlukan ‘feedback’ untuk m’dapatkan keputusan yg tepat/yg dikehendaki…

Manusia perlu muhasabah diri untuk m’perbaiki hidup & m’capai kejayaan…


Setiap Litar Elektrik ada ‘supply voltage’sbg bekalan….

Manusia ade akal,Al-Quran & as-sunnah sbg bekalan…


**setiap yg kite pelajari,ade kegunaannye dlm hidup…so,do ur works wif a smile on ur face sbb belajar/kerja pun satu ibadah…cheer up frenz!!!**

22 January 2010

TriBuTe to Mr Nor....(dlm kenangan)

Arini sngt2 t'ingtkn Arwah Mr Nor (Noraini)...
Die seorg cikgu matematik yg sngt Ina sanjung & kagumi sbb bg Ina,die cikgu yg ikhlas sngt & sentiase b'semangat utk ngajar...(Ina xmaksudkn yg cikgu2 lain xikhlas @ ape k...)

Mase 1st die msuk sekolah tu,Ina br darjah 5..die cume ngajar dak darjah 6 (Am blaja dgn die).
Orgnye sentiase ceria,b'semangat & tegas bile ngajar...
Katanye,die nk anak2 Melayu pandai matematik sejak kecik lg (mcm anak2 cina) & mesti la die kne stat ngajar sekolah rendah dulu...

Yg menarik mengenai die,1 keluarga die name 'Noraini' (isteri & anak2nye...)
Mr Nor ajar sek rendah,Mrs Nor ajar sek menengah..Anak2nye sume ade name Noraini kt dpn...

Subjek yg Mr Nor ajar ialah Matematik & Pendidikan Jasmani Kesihatan (PJK).
Bile naik darjah 6,of coz la die yg ngajar...
Ina sngt minat Math,so xde mslh sngt utk skor (belagak lak kn...huhu)
Tp,xde sorg pun yg pnah t'slmt drpd rotan Mr Nor nie..nape???
Huhu..sbb die nk kami dpt solid 40/40 stiap kali die tande kertas...
Tegas tp xgarang..tu la Mr Nor...1 soalan salah,sekali rotan lekat kt betis...

Tiap kali ari Jumaat,die akan pkai baju Melayu lengkap dgn samping & songkok.
Smart sngt..mcm ustaz dh..
Sambil t'senyum lebar,die akn mulekn klas dgn ceramah Agama selama 1jam..
Kami xpnah merungut dgn cara die ajar sbb kami phm ape yg diajar & sngt enjoy dlm klas tu..
Die pandai b'lawak,ceriakn suasana blaja & pelbagaikn cara ngajar...

Yg Ina ingt,die pnah bwk kad2 (cm daun terup) yg stiap 1 nye ade soalan math..
Kami disuruh amik kad tu & selesaikn soalan kt kad tu..Bile dh siap,ltk kt dpn & amik kad lain...
Sambil wat soalan,kami b'lumba2 nk wat plg bnyk soalan...(die tau budak2 mmg suke b'saing utk menang)
Ari Jumaat sbnrnye klas PJK kami..Tp,digunekn utk blaja Math..
2mnggu skali,kami akn ber'PJK' (dibuat ala2 tentera,lari keliling pdg..pastu main...)

Tahun tu,kami catat rekod plg tnggi..
2/3 students darjah 6 dpt A dlm Math (sek luar bandar susah nk dpt result cmni..)
The whole class kami dpt A!!!
Lps keputusan UPSR kuar,Mr Nor cdgkn bnyk aktiviti utk kami..
B'sukan,wat mural,wat taman...sngt epi mengisi mase dgn keje2 tu...

Bile dh abis sek rendah,kami slalu jgk jumpe Mr Nor..As student,slalu tanyekn khabar die...
Tapi lps dh lame sngt Ina b'hijrah blaja kt negeri2 lain,Ina lost contact dgn die...
Berita t'akhir Ina dgr psl Arwah...die meninggal dunia waktu kemalangan jln raye & yg lbh diingat,die meninggal dunia pd tanggal 16 Mei!!!!(Hari Guru)

Ina sngt menyanjungi die sbg cikgu yg b'wawasan,sentiase b'usaha utk tngok anak2 murid die b'jaye...
Berita yg t'akhir tu wat Ina menangis sdih...Semoge pelajar2 die akn trus doakan rohnye dicucuri rahmat & ditempatkn di sisi org2 yg b'iman...
Segala jasa & pengorbanan die akan Ina ingt sampai bile2..
Kata org,slagi org yg diajar gunekn ilmu yg die ajar,slagi tu pahala amalannye sentiase ade...
So,jd la murid yg baik,gunekn ilmu yg diberi sebaik mungkin...

JASAMU SENTIASE KUKENANG!!!

21 January 2010

Adik a.k.a Zul (...sambungan)



3 TAHUN

Kejadian jd mase nk pegi jengok Alan kt 'Penjara' a.k.a sekolah asrama die la...:)
(Kak Ana citekan sbb Ina xde ditempat kejadian...)

Alan blaja kt Subang..so,mase weekend mak ajk le Kak Ana lawat ank kesayangannye ini...Adik xpyh ckp le,msti follow...

Sebelum ke sekolah tu,dorg sume singgah kt kedai,minum2 dulu..Adik yg petah b'ckp tu pun mule b'tanye...

'Mak,kite ktne nie??nk watpe nie??'

'Kite nie kt Subang,nk tngok Abg Lan kt sekolah die la....',Kak Ana yg tlg jwb...

'Kt Subang?(sambil tunjuk kt telinga die) bkn lubang?'(die tunjuk lak kt lubang idung die)

Kak Ana mengekek gelak bile tngok Adik wat reaksi cmtu...

'Haah,Subang.bkn lubang'(wat gaye yg same cm Adik)

Mak pun t'pakse la btulkn...

'Yg kt telinga nie,mmg namenye Subang.Tp,nie name tmpt...SUBANG'

'Ooooooooo'

Ish3...mcm2 la Adik nie....


4 TAHUN

Ade sorg jiran xsmpt dtg umah..so,bile die jumpe Adik,die bg Adik jemputan kawin anak die...

'Gi blk bg kt mak ko,ckp Cik Bibah bg...'

Adik pun menurut perintah,trus blk & bg kt Mak...

'Nah Mak.Cik Bibah bg...'

Malamnye,Abah blk umah dlm keadaan yg agk letih(xtau le,agk2 je kn...)
Adik pun amik kad jemputan td & letak ats riba Abah...

'Nah,amik kad nie...Abah gi kawin dgn Mak!!!'

Dgn selamberrrnye die ckp!!!muke xb'slh langsung....
Abah yg tngh letih tu pun t'gelak2 tngok ank bongsu kesayangan die nye gelagat...


1lg kisah,Ina xingt brape umo die...(mayb dlm 2 TAHUN lbh)
Mak tetibe kne sakit urat,sampai xbleh bngun@gerak ke mane2...yg ade kt umah,cume Adik sorg.Slmt la mase nie Adik dh phm ape yg org ckp..

Mak srh Adik panggilkn jiran (Cik Ani) yg umahnye cume sepelaung... nk try mintak tlg...

MASALAH YG DIHADAPI:Adik xsampai nk bukak pintu umah!!! mcm mane nk pnggil,kalau pintu pun xsampai nk bukak???

Mak srh Adik try bukak pintu dapur lak..(lbh rendah drpd pintu dpn..)
Akhirnye,b'jaye la Adik bukak pintunye&b'lari2 pnggil Cik Ani...

Dlm mase yg same mak try capai tepon & trus call Abah..(nk mintak tlg anta gi klinik..)
kne la Mak terima suntikan kt bontot!!hahaha...

Selepas kejadian,Mak bgtau Ina ape yg dh jadi..Adik pun sempat nyampuk...

'Kak Ina,Mak jln mcm robot!!!'(sambil gelak2,die tiru gaye Mak jln yg seakan2 robot tu..)

Mak hanye mampu t'gelak je tngok Adik..
Dlm ati,Ina rase syukur sngt sbb Adik sentiase ade bile Mak perlukn teman..ade hikmah Mak lahirkn die..(w/pun Mak pnah rase malu sbb mengandung dlm umo m'cecah 40-an)


Bcoz of all these,kami sngt2 sygkn Adik...(keletah die slalu hiburkn ati kami..)
Actually,Adik ade hidap 1penyakit...tongsil die m'bengkak tiap kali die dmam@pns bdn.
Cara yg t'baik nk bg die cpt pulih:
bg mkn aiskrim!!!
Sampai skrg,die masih sakit...

Tiap2 kali tido mlm,die kne b'bantal&bantal tu xleh t'lalu tnggi@t'lalu rendah (kne separa dgn leher)
Kalau x,die t'pakse tido dgn tarik nafas pnjg2...(sampai ade lengkung kt dada die,sngt kesian kalau tngok...)

Adik a.k.a Zul

Tetibe arini t'ingtkn Adik,my youngest bro (now dh 9years old).Mase kecik,die sngt cumil & bnyk telatah die yg m'cuit ati kami...

2 TAHUN

1 hari tu,Adik ilang tetibe..Ina yg diamanahkn jg Adik nie sngt la cuak...puas le kami m'cari....habis jiran2 kami tanye..(waktu nie Adik dh bleh ckp skit2,pelat2 lg)


Sdg b'tungkus-lumus m'cari,Adik muncul dpn Ina...

'Adik gi mane??Kak Ina risau cari Adik...mak marah2 dh,takut Adik ilang...'

'Adik gi kedai Cik Bibah...' (dlm pelat2 le die jwb)

B'tuah nye budak!!!bleh plak cari KEDAI KOPI sendiri...ish3..mcm la Mak xbg die botol susu...(sambil t'sengih,die wat muke slamber je msuk umah...)

~>Zulfadzli (Adik) & Puan Rohani (Mak)
3 TAHUN

Adik dh b'latih jd SUPERMAN!!!

Mase nie kami blk kg,kt Kelantan...slalunye,kami bwk blk 2 kete (family t'lbh besar) & kami separate,1 kete blk umah Mak,1 kete blk umah Abah...

1mlm,Kak Ana(kak long) ajak kami yg kt umah Mak nie gi umah Abah...ade la dlm 1jam p'jalanan...mlm tu,Abah ckp nk kuar minum dgn sorg kwn 1 kg die...so,kami pun follow la..

Dlm kete ade Ina,Am(abang),Kak Ana,Adik,Epul&Alan(adik2-ku).Adik dok kt dpn (sambil b'sandar kt pintu yg xb'kunci),b'riba dgn Am...Abah naik kete lain dgn kwn die...

Kak Ana usik Adik(juz nk b'gurau je...)

'Adik,Abah dh xsyg Adik..sbb tu Abah naik kete tu...'

'Xde la,Abah naik kete tu sbb kete nie sempit..xmuat dh..Abah besar sngt!!!'Adik jwb..(sempat lg nk kutuk Abah tu...)

Dlm mase yg same,Adik dh pun tarik pembuka pintu tu..sekelip mata je Adik dh JATUH ATAS JALAN DGN KEPALA T'HENTAK ATAS JLN TAR!!!

Am yg t'kejut&kaget,trus melompat turun dr kete (kete tngh b'gerak lg) sampai die t'lupe yg die cume pkai short je waktu tu...(lutut&tngn Am luka2 mase nk slmtkn Adik...)

Bayangkan..dlm gelap2,kt selekoh jln kg yg br lps hujan...Adik t'baring kt tngh jln!!!(diingtkn,umo die br 3thn!!!).Yg Ina bimbangkn cume 1 je,xdpt pk kalau mase tu tetibe dtg kete dr blkg...slmt la jln lengang,xde kenderaan yg lalu.

Ina,seperti biase,akan t'paku lame sblm b'tindak..sampai la Kak Ana jerit suruh trn tngok Adik..Bile diangkat,br la Adik menangis(w/pun dh agk lame die t'lentang kt situ..)

Abah cume tau psl nie bile die tngok kete kami xde kt blkg...Kak Ana call bgtau sndri kt Abah..then,Abah suruh gi hospital dkt c2,cek kalau2 ade p'darahan dlm kepala.. (kami xbwk surat beranak Adik..tp,slmt la bleh pkai ic Abah..)

Alhamdulillah..Adik xde pape.Cume luka2 kt kepala&tngn..sepanjang jln blk umah mak,Adik peluk Ina sekuat2nye..sampai la t'tido...

Abah pesan,

'Jgn bgtau Mak..ckp je Adik jatuh kt tangga..'

Bile Adik dh tido,kami rs slmt..mayb kami leh cover line,bgtau Adik jatuh tangga je (cam Abah suruh)

Mase Ina letak Adik kt tilam,Mak tanye..& Ina b'jaye bohong ckp Adik jatuh tangga...

TAPI!!!mase Mak bukak pampers Adik,pampers tu dh pecah;t'koyak2 dgn dahsyatnye...
Mak jd xcaye dgn kata2 Ina td..die tanye lg skali(Ina lari la..sembunyikn diri & mintak Kak Ana yg ckp...)

Tngh kalut2 nk explain,Adik bngun dr tido..die yg jwbkn utk kami:

'Adik jatuh dr kete td Mak!!!'

Arrrghhh!!!Adik dh spoilt kn program kami utk trus b'bohong..so,t'pakse la cite bnde yg sbnr...(slmt la Mak xmrh sngt..cume risau skit je)

sempat lg Adik ckp kt Ina...

'Kak Ina,tlg pijak belakang Adik,lenguh2 la'

Mayb kesan t'hentak kt tar td tu wat Adik sakit2 blkg..

'Meh Kak Ina pijak...' (sambil t'gelak2,Ina picit & urut2 blkg die...)




***bnyk lg cite psl Adik nie...nnti Ina sambung lg k!!!

20 January 2010

Memories of 2009

Salam..Hye!!! This is my 1st entry for my own blog...hope u read & comment..so that i'll improve myself... 2009..bnyk cite sedih & gembira utk kite sume ingt...

This year,Ina kehilangan ramai org2 yg disayangi..
Awal tahun (bln Feb) my best fren,Sha kehilangan ibunye disebabkan lemah jantung.
My coursemate pulak kematian ayah.Xlame lepas tu (dlm bln Mei) atuk & atuk saudara ina meninggal..5hari sebelum raye (bln Sept) ,nenek pulak pergi m'hadap Ilahi...sedih,pilu & sentiasa t'ingatkan mereka.Tapi,idup perlu diteruskan..
Yg mampu dibuat,doakan kesejahteraan mereka & sentiase muhasabah diri.

2009 sepatutnye adalah hari b'tuah utk Ina & kawan2 sbb dh grad..BUT,Ina xdpt selesaikan pengajian lg (hope 2010 nie habis la).Ina tetap hepi sbb dpt tngok kawan2 grad&kami dpt b'jumpe blk kt UTM yg permai nie..(permai ke??huhu).
Stiap mslh,mesti ade penyelesaian.stiap yg jd,mesti ade hikmahnye...
Spnjg Ina m'extend'kan diri,Ina knal ramai kwn br (yg baik2)..dpt blaja dgn lbh baik & lbh fhm...w/pun Ina sedih (mule2 je la),tp Ina redha dgn sume yg jd...

Hujung thn 2009,Ina dpt kumpulkan kawan2 utk sambut my bufday..hari ke'tua'an ku...
Thanx to Yan,Elin,K.Mazu,K.Zai,K.Cma,Mai,Aida & frenz yg sambut dgn mcm2 bende,adiah & surprise lunch..

~>Yan,Ina & Elin kt KFC Tmn U

Hope korg dipanjangkn umo & murah rezeki hendaknye...sayang korg sume...
My family pun dpt gather kt umah (mase bln Dis) w/pun tanpa lan&abg oli..jgn jeles eh...
Thanx gk kt Lily & K.Ana (kakak2-ku) yg blikn kek & KFC utk kite sume...(sampai 2 bucket ayam kami bedal)

SEMOGA THN 2010 LBH BAIK DRPD THN2 SEBELUMNYE;)

'kite xleh gembirakan SEMUA org,tapi kite boleh buat RAMAI org gembira!!!;)'