15 January 2012

Kening-Ku!

Masa merayau-rayau dalam kilang, tiba-tiba terdengar sorang laki cakap...

"Muka boleh tahan, tapi kening macam kartun!"

Ohho...keningku jadi bahan bualan ye! Kalau Ina ada kekuatan nak menjawab,nak je pusing pandang mamat tu & cakap kt dia:

"Jangan menghina ciptaan Tuhan"

Biar yang bercakap tadi tu insaf sikit... Ina bukan macam sesetengah orang tu..sanggup cukur kening untuk nampak cantik. Jawab la nanti bila kita pergi menghadap Tuhan....

******************************************************************************

Teringat lebih kurang 15 tahun lalu...

Masa tu kat kantin sekolah agama. Kakak kantin tegur...

"Dik, kening bercantum la...ni bawak malang ni. Kena gosok dengan batu permata ni...."

Balik rumah, Ina cerita kat mak. Karut sungguh! Selama Ina wujud, family Ina semakin dilimpahi rezeki tau kak... X ada yang malang pun... Semua tu kehendak Allah...Bukan sebab kening bercantum atau x...

Masa tu (zaman kanak-kanak) terfikir jugak kenapa kening x jarak & x lurus macam orang lain. Tapi, mujur Ina x ubah apa-apa....masih kuat ajaran agama....




So, pada orang yang senasib dengan Ina (ada kening lebat,terjungkit & bercantum), tolong la jangan cabut/trim ye... Kecantikan seseorang bukan letak pada paras rupa je. Hati kena jaga. Pemakaian jugak. Apa yang kita rasa x cantik pada kita mungkin buatkan orang rasa kita cantik & unik :)

DAN..kening ni jugak penah ditegur cikgu sekolah menengah....

"Kamu trim kening ke?"

Hoho...secantik ditrim ke??? Alhamdulillah..itu ciptaan Allah. Ina x cantik tapi syukur..cukup sifatnye... :)