21 April 2012

Boleh Percaya Tak????

2 hari lepas,sorang jiran datang nak tempah buat baju dengan Mak. Dia sempat bercerita tentang sorang anak saudara dia yang selalu juga keluarganya datang ke rumah, tempah baju. Macam ni kisahnya....

Anak saudaranya, Ina namakan Liza la ye. Liza ni pernah berkawan dengan Ina waktu kecik-kecik dulu, bila dia datang ke rumah mak cik dia ni la. Kalau tak silap, tahun lepas dia berkawin. Tak lama lepas tu, dia mengandung. Sepanjang di Johor (tempat tinggal dia), dia ke klinik untuk cek keadaan bayi dengan sorang bidan ni. Setiap bulan, mesti bidan tu bertanya khabar melalui telefon. Bila sampai umur kandungannya 7 bulan, dia balik ke rumah keluarganya. Senang sikit ada ibunya...

Bila cukup masanya, dia terasa nak bersalin. Dia ke sebuah hospital di Kuala Lumpur. Bila cek, bukaan baru 4cm. Yang peliknya, doktor tak tahan dia di wad. Tapi, suruh dia balik semula. Semuanya jadi sebanyak 3 kali. Kali yang ke-3, doktor terus tolak dia ke wad, sambut kelahiran bayi dan tempatkan dia di Wad 12.

Lepas semuanya selesai, dia pun bersiap nak balik. Dia keluar wad dan tanya pada doktor, mana anaknya. Doktor tanya butir-butir peribadi dan cek rekod mereka. Nama dia TIADA DALAM SENARAI PESAKIT DAN BAYI JUGA TIADA. Dia menceritakan segalanya pada doktor tu. Dia cuba cari doktor yang menyambut kelahiran anak dia tapi tak jumpa. Ternyata WAD 12 TAK PERNAH WUJUD dan DOKTOR TU JUGAK TAK ADA!!!

Bila dia balik, dia cari kad-kad rawatan sebagai bukti. SEGALA-GALANYA TIADA. HILANG! Yang lebih memeranjatkan, NOMBOR TELEFON BIDAN YANG SELALU MENELEFON DIA PUN HILANG DARIPADA TELEFONNYA. 

Kemudian, dia ceritakan tentang mimpinya. Dia pernah bermimpi (waktu mengandung), sorang tua datang padanya nak minta anaknya. Liza cakap, dia tak mahu bagi. Tapi, anaknya sudah tiada...

Pelik kan?? Boleh percaya ke dengan logik akal kita? Kenyataannya satu keluarga tau yang dia mengaudung dan melahirkan dengan selamat tapi bayi tu TIADA!!!!

19 April 2012

Adik-adik Kita

Dahsyat budak-budak sekarang....

Zaman Ina sekolah dulu lain sangat. 

Nak gi sekolah pun,nangis-nangis bagitau Mak & Abah sebab nak sangat-sangat gi sekolah agama. Almaklumlah, umur lambat nak genap. Abah cakap "kecik lagi...takut tak berani jalan sorang-sorang tepi jalan raya besar". Tak berani ponteng sekolah, takut cikgu marah, Mak Abah tak bagi & takut ketinggalan banyak subjek. Sekolah tempat berkawan, kat rumah terhad masanya. Sanggup bawak beg sekolah berat dengan buku-buku teks. 

Nak jam tangan budak-budak pun susah dapat. Kebanyakan kuih-muih & sarapan pagi semuanya home made. Waktu mengaji, tadarus dekat setengah jam, baru la Mak atau Abah panggil mengaji. Nak makan pun kena bahagi sama rata untuk setiap adik-beradik, baru boleh makan (selalunya Ina jadi tukang bahagikan...). Antara adik-beradik akrab sangat tapi kat sekolah buat-buat tak kenal..hehe


Zaman Adik (budak Millenium)

Tak nak gi sekolah, penat...tak larat. Hujan je,ponteng.Dia cakap "Alah, cikgu malas nak ngajar. Buat penat je datang.". Gi sekolah Mak Abah hantar & ambil. Tak payah tunggu bas, kayuh basikal atau jalan kaki. Lepas balik sekolah, sempat lagi main bola sampai Maghrib. Malam, kalau ada ceramah kat surau, boleh ambil kesempatan gi merayau-rayau dengan kawan. Buku-buku sekolah pun tak berat macam dulu. Jadual tak padat. 

Jam tangan Abah yang ori lagi dipakainya. Sarapan pagi? Burger, keju, sosej...WOW!!! Waktu mengaji, duduk je depan Mak, terus boleh start baca, tak payah tadarus. Kalau dapat makanan, Adik keutamaan. Yang lain, boleh beli sendiri, dah besar...Sabar je la. Tak rapat dengan yang lain sebab masing-masing dah berkeluarga & bekerja. 
 
Wahai Adik,
Bersyukurlah...sebab kau lebih senang lenang daripada kami abang & kakak ni. Hargailah setiap pemberian Mak & Abah. Jangan terlampau memanjakan diri sampai tak mampu menjadi ANAK YANG BAIK.


**Tergerak taip semua ni sebab tengok Adik sarapan best hari ni..haha 

14 April 2012

G.E.M.U.K

Hoho..dah sebulan dok kat rumah sampai naik badanku...
Nak jogging pun dah rasa malas...apa nak jadi? Hilang sudah gelaran 'Ina fit'.
Akibat kebosanan dok kat rumah, Ina asyik makan,online & tengok TV je.
Tak boleh jadi, next week kena start rutin lain lak: bekerja, jogging & kurangkan makan.
Berusaha!!!