19 April 2012

Adik-adik Kita

Dahsyat budak-budak sekarang....

Zaman Ina sekolah dulu lain sangat. 

Nak gi sekolah pun,nangis-nangis bagitau Mak & Abah sebab nak sangat-sangat gi sekolah agama. Almaklumlah, umur lambat nak genap. Abah cakap "kecik lagi...takut tak berani jalan sorang-sorang tepi jalan raya besar". Tak berani ponteng sekolah, takut cikgu marah, Mak Abah tak bagi & takut ketinggalan banyak subjek. Sekolah tempat berkawan, kat rumah terhad masanya. Sanggup bawak beg sekolah berat dengan buku-buku teks. 

Nak jam tangan budak-budak pun susah dapat. Kebanyakan kuih-muih & sarapan pagi semuanya home made. Waktu mengaji, tadarus dekat setengah jam, baru la Mak atau Abah panggil mengaji. Nak makan pun kena bahagi sama rata untuk setiap adik-beradik, baru boleh makan (selalunya Ina jadi tukang bahagikan...). Antara adik-beradik akrab sangat tapi kat sekolah buat-buat tak kenal..hehe


Zaman Adik (budak Millenium)

Tak nak gi sekolah, penat...tak larat. Hujan je,ponteng.Dia cakap "Alah, cikgu malas nak ngajar. Buat penat je datang.". Gi sekolah Mak Abah hantar & ambil. Tak payah tunggu bas, kayuh basikal atau jalan kaki. Lepas balik sekolah, sempat lagi main bola sampai Maghrib. Malam, kalau ada ceramah kat surau, boleh ambil kesempatan gi merayau-rayau dengan kawan. Buku-buku sekolah pun tak berat macam dulu. Jadual tak padat. 

Jam tangan Abah yang ori lagi dipakainya. Sarapan pagi? Burger, keju, sosej...WOW!!! Waktu mengaji, duduk je depan Mak, terus boleh start baca, tak payah tadarus. Kalau dapat makanan, Adik keutamaan. Yang lain, boleh beli sendiri, dah besar...Sabar je la. Tak rapat dengan yang lain sebab masing-masing dah berkeluarga & bekerja. 
 
Wahai Adik,
Bersyukurlah...sebab kau lebih senang lenang daripada kami abang & kakak ni. Hargailah setiap pemberian Mak & Abah. Jangan terlampau memanjakan diri sampai tak mampu menjadi ANAK YANG BAIK.


**Tergerak taip semua ni sebab tengok Adik sarapan best hari ni..haha 

No comments: