28 June 2012

Tanggungjawab: Di Rumah VS Di Tempat Kerja


Huhu..saja nak tulis pasal tajuk ni. Terfikir jugak....

Zaman sekolah dulu, cikgu Ina selalu sebut 'Pentingkan yang lebih penting daripada yang terpenting'. Paham maksudnya???
Ringkasnya, utamakan perkara yang lebih penting. Mesti korang pelik, apa kaitannya dengan tajuk kat atas tu...kan?

Ina nak bagi contoh mengenai seorang isteri yang bekerja. Perkara yang sentiasa kita (seorang isteri, Muslim) kena utamakan adalah suami & keluarga. Tapi, bila bekerja, kita akan ada tanggungjawab di pejabat jugak. Kebanyakan wanita kata mereka letih bekerja, tak sempat nak uruskan rumahtangga. 

Perkara macam ni kena mereka fikirkan sebelum mula bekerja atau sebelum berkahwin. Tanggungjawab sebagai isteri & ibu seharusnya dipikul, tak mampu dielakkan bagi wanita yang dah kahwin. Tapi, kita boleh fikirkan untuk terus bekerja atau tidak. Bila bekerja, alasan 'dah berumahtangga' tak boleh la kita guna untuk elakkan segala tanggungjawab yang diberi. Kenapa bekerja kalau tak mampu menerima beban kerja?

Kalau sampai anak-anak terbiar, rumahtangga porak-peranda; baiklah kita berhenti kerja atau mencari kerja yang lebih sesuai....betul tak?
Apa guna duit banyak, kalau masa depan anak-anak tak terjamin & terurus???
Fikir-fikirkan la wahai semua...

***macam tu jugak dengan kaum Adam ye!

24 June 2012

Bila Dikelilingi Orang Bukan Islam....

Huhu..keimanan teruji. Kadang-kadang, agama kita pulak dipersoalkan. Siap direndah-rendahkan. Ditanya soal puasa, solat dan macam-macam lagi. Ina terpaksa menjawab dengan penuh berhati-hati. Risau tersalah fahamannya & Ina pulak yang terputar belit dengan semua jawapan Ina.

Tak apa, kita kena terus tunjukkan yang Islam itu indah, terus menghormati agama mereka dan kuatkan iman untuk terus perjuangkan Islam...

Ya Allah, kuatkan imanku. Bukakan hati mereka untuk menerima dan mencari kebenaran agama Islam yang indah ini. 


19 June 2012

Ayat-ayat Dari Otak Kecilku :p

Aku impikan seorang suami
Yang mampu membimbing diri
Menjadi isteri baik pekerti
Menjadi ibu sentiasa dikasihi

Aku ingin menjadi suri
Di dalam hidup seorang suami
Peneman di kala sepi
Penenang gelisah di hati


**Tiba-tiba je nak menulis ayat-ayat ni :)

P/S: Terfikir kenapa lelaki mencari sempurna pada seorang perempuan bila mereka sendiri tidak begitu..huhu
  

13 June 2012

Kerja...Makin KEMBANG!haha

Syukur dengan apa yang ada sekarang. Harap bertahan lama. Yang peliknya, makin kuat bekerja, makin mengembang. Risau sungguh... Apa nak buat ni? Perut pulak makin sensitif, tak makan je teruk memulas-mulas (sebab gastrik ye).

Puan Dyeha suruh Ina try 'clean diet';makan tanpa minyak, kurang garam dan gula. Mampu ke? Bersemangat Ina!...demi kesihatan yang lebih baik! :) Jom kawan-kawan, kita cuba cara ni 

05 June 2012

Lama Tak jumpa!


Lama tak jumpa kazen-kazen Ina yang sebaya. Bila jumpa,masing-masing dah bertukar status: Single-->Married!

Congrates both of them; Yani & Mie, Amira (Nong) & Pejal (Jejai).
Akhirnya dapat jugak borak-borak, tukar-tukar cerita terbaru masing-masing. Walaupun penat, hati terasa gembira.



Cik Nong, tak payah nak tunggu Yani ye...proceed with next level ok!Lagi satu, jangan terasa hati...bukan sengaja tak mau datang your wedding ye...

Yani pun kena la cepat-cepat follow the others...

Jangan lupa, doakan Ina ikut jejak korang pulak...amin!