28 June 2012

Tanggungjawab: Di Rumah VS Di Tempat Kerja


Huhu..saja nak tulis pasal tajuk ni. Terfikir jugak....

Zaman sekolah dulu, cikgu Ina selalu sebut 'Pentingkan yang lebih penting daripada yang terpenting'. Paham maksudnya???
Ringkasnya, utamakan perkara yang lebih penting. Mesti korang pelik, apa kaitannya dengan tajuk kat atas tu...kan?

Ina nak bagi contoh mengenai seorang isteri yang bekerja. Perkara yang sentiasa kita (seorang isteri, Muslim) kena utamakan adalah suami & keluarga. Tapi, bila bekerja, kita akan ada tanggungjawab di pejabat jugak. Kebanyakan wanita kata mereka letih bekerja, tak sempat nak uruskan rumahtangga. 

Perkara macam ni kena mereka fikirkan sebelum mula bekerja atau sebelum berkahwin. Tanggungjawab sebagai isteri & ibu seharusnya dipikul, tak mampu dielakkan bagi wanita yang dah kahwin. Tapi, kita boleh fikirkan untuk terus bekerja atau tidak. Bila bekerja, alasan 'dah berumahtangga' tak boleh la kita guna untuk elakkan segala tanggungjawab yang diberi. Kenapa bekerja kalau tak mampu menerima beban kerja?

Kalau sampai anak-anak terbiar, rumahtangga porak-peranda; baiklah kita berhenti kerja atau mencari kerja yang lebih sesuai....betul tak?
Apa guna duit banyak, kalau masa depan anak-anak tak terjamin & terurus???
Fikir-fikirkan la wahai semua...

***macam tu jugak dengan kaum Adam ye!