10 July 2012

Pengalaman Berjalan Jauh I

Banyak pengalaman susah payah berjalan jauh (balik kampung terutamanya). So, Ina nak kongsikan ceritanya kat sini....

Ada 1 tahun tu, kami balik beraya di Kelantan. Perjalanan pergi semuanya ok. Perjalanan balik je payah sikit.

Kami bergerak lebih kurang pukul 12 tengahari (agak-agak je, tak ingat). Berkonvoi 2 buah kereta sebab keluarga besar. Sampai di Merapoh (area Kuala Lipis), kami pun berhenti di rumah tok sedara kami. Tok sedara bagitau jalan kat luar dah mula 'jem' teruk. Malam sebelum tu ada kemalangan. 2 buah bas accident kat jalan yang bakal kami lalu. Tapi, sampai waktu tu jalan masih sesak. 

Kami mulakan perjalanan semula pukul 3 lebih. Kalau kebiasaan, dalam sejam kami dah boleh keluar dari kawasan hutan tu (dikenali sebagai BUKIT TUJUH). Tapi kali ni, pukul 6.30 petang kami masih kat dalam kawasan hutan.Kiri kanan jalan penuh dengan kenderaan dari arah sama (dah macam jalan sehala). 'Jem' sebab nak betulkan semula laluan tu. 

Sampai kat 1 bukit, tiba-tiba Aeroback Abah buat hal. Klac habis kata Kak Ana. Ditekan pun tak berfungsi lagi. Terpaksa tolak kereta ke tepi. Kakak & Abang Ina semuanya kena mula bekerja esok paginya. Walau apa pun jadi, dorang still kena balik hari tu. Ina, Adik & Mak terpaksa la ditinggalkan semula kat rumah tok sedara tadi. Penyelesaiannya....

Kami tinggal Abang & Kakak dalam hutan tu. Ina, Adik, Mak & Kak Lily patah balik ke rumah tok sedara. Kak Lily cuma tinggalkan kami kat kedai makan sepupu Mak (dekat kampung yang sama). Kami bertiga terpaksa tidur kat surau belakang kedai semalaman sementara tunggu sepupu Mak tu habis berniaga. 

Sementara tu, Abang & Kakak habis dihurung nyamuk dalam kereta Aeroback tu (tengah hutan). Kak Lily patah balik ke sana, ambil dorang & balik rumah. Katanya dorang sampai rumah pukul 5 pagi keesokan harinya. Terus bersiap-siap untuk pergi kerja.

Kami pulak, dah telefon Abah, tunggu Abah datang ambil kami. Kereta dibaiki oleh orang kampung tu jugak...

Jauh berjalan, banyak pengalaman!!! :)