29 September 2012

C.I.N.T.A : Perlu Ke Menagih & Mencari??

Ni entry khas untuk wanita..mungkin. Sekarang ni, ramai orang sekeliling Ina bercakap/bercerita & mengadu pasal cinta & jodoh dorang. Apa, dorang tak sedar ke kami senasib? Hahaha...

Pada Ina, perasaan nak bercinta lagi, nak dapat jodoh cepat...tu semuanya normal untuk kita yang dah sampai umur 'MATANG'. Maksud matang tu ialah kita dah ready dari segi kewangan, mental & tak lagi menyambung pelajaran ye. Kita patut lebihkan DOA, bukan merungut & mengadu nasib. Ina selalu fikir yang Allah dah sediakan seseorang untuk kita. Mungkin kat dunia & mungkin kat akhirat nanti. So, redha dengan ketentuan-Nya, banyakkan doa & serah pada takdir.

Kalau pun kita ni bercinta, sayang bagai nak gila...tapi Tuhan tak izinkan kita dengan orang tu, hubungan kita akan putus walaupun sangat dijaga. Betul tak? Ada kawan Ina yang sanggup seksa diri sendiri...badan kurus kering sebab tak lalu makan, menagih cinta si pasangan macam seseorang yang desperate mencari cinta. Maaf kalau ada yang terasa. Tapi itulah yang Ina rasa kalau masih menagih cinta BF lama. Biarkan yang berlalu jadi kenangan & pengajaran.

Sakit putus cinta tu mestilah akan terasa.  Kita kena teruskan hidup. Jangan seksa diri & kesihatan kita untuk orang yang dah tak amik tau pasal kita lagi. Dalam agama Islam, kita tak boleh melebihkan rasa cinta kita pada seseorang lebih daripada cinta kita pada Allah & agama. Yang sedang putus cinta, teruskanlah hidup korang dengan senyuman kebahagiaan. Insya-Allah, Tuhan utuskan seseorang yang lebih baik untuk kita nanti... :)

12 September 2012

12 September!

Huhu..bangun pagi-pagi, terus teringat DIA. Bila diimbas-imbas semula......






...patut pun, hari ni genap umurnya 26 tahun. 

Happy Birthday wahai SI DIA! dah lama tak jumpa tapi ingatan tetap ada.... :)

- my first love story-


P/S: Apa petandanya ye? Tetiba pulak ingatan tu datang kembali....akan ada pengganti ke?hehe

11 September 2012

Giveaway dari EZ!

Semalam Ina dah merabakkan mata join kawan tengok pratonton Halim Munan. Kawan tu menang contest poster Halim Munan...tempat pertama!

So, why not Ina pulak try kan? Jom kengkawan bloggers...join this "Curi-Curi Suka" Giveaway
EZ, count me in! hehe...

06 September 2012

Kisah Rumahtangga

Akhir-akhir ni, banyak kisah masalah rumahtangga yang singgah kat telinga Ina. Kadang-kadang Ina terfikir, siapa yang harus dipersalahkan? Ada tak jalan penyelesaian terbaik untuk mereka? 

Kisah-kisah ngeri macam ni buat kami (orang-orang bujang) takut & trauma untuk hadapi keadaan berumahtangga. Kita selalu fikir untuk tak ulang semula segala kesilapan orang terdahulu. Tapi, kita cuma insan biasa. Emosi, terlupa tanggungjawab kita & cara terbaik elak masalah.

Nasihat Ina pada mereka yang dah berumahtangga, bertolak ansur la. Ingat semula segala kehangatan cinta korang. Jaga hati & perasaan si dia macam masa bercinta dulu. Macam mana korang berusaha kumpul duit kawin, korang usahakan jugak macam mana nak hidup aman bahagia. Yang lelaki kadang-kadang lupa yang mereka ketua keluarga; abaikan segala tanggungjawab. Yang perempuan, ada yang ambil kesempatan dengan segala duit suami, meninggikan suara sampai suami pun tak tahan. Kalau dipukul, kita jugak yang lebam...kan? So, beringat-ingat la. Suami isteri kena sentiasa MELENGKAPI. Kalau perlu, berbincang la....

**macam-macam cerita ngeri dah didengar ni....apa nak buat???

"Ya Allah, berikan aku jodoh yang baik, penyayang & sentiasa menegur kesalahanku dengan baik. Amin."