06 September 2012

Kisah Rumahtangga

Akhir-akhir ni, banyak kisah masalah rumahtangga yang singgah kat telinga Ina. Kadang-kadang Ina terfikir, siapa yang harus dipersalahkan? Ada tak jalan penyelesaian terbaik untuk mereka? 

Kisah-kisah ngeri macam ni buat kami (orang-orang bujang) takut & trauma untuk hadapi keadaan berumahtangga. Kita selalu fikir untuk tak ulang semula segala kesilapan orang terdahulu. Tapi, kita cuma insan biasa. Emosi, terlupa tanggungjawab kita & cara terbaik elak masalah.

Nasihat Ina pada mereka yang dah berumahtangga, bertolak ansur la. Ingat semula segala kehangatan cinta korang. Jaga hati & perasaan si dia macam masa bercinta dulu. Macam mana korang berusaha kumpul duit kawin, korang usahakan jugak macam mana nak hidup aman bahagia. Yang lelaki kadang-kadang lupa yang mereka ketua keluarga; abaikan segala tanggungjawab. Yang perempuan, ada yang ambil kesempatan dengan segala duit suami, meninggikan suara sampai suami pun tak tahan. Kalau dipukul, kita jugak yang lebam...kan? So, beringat-ingat la. Suami isteri kena sentiasa MELENGKAPI. Kalau perlu, berbincang la....

**macam-macam cerita ngeri dah didengar ni....apa nak buat???

"Ya Allah, berikan aku jodoh yang baik, penyayang & sentiasa menegur kesalahanku dengan baik. Amin."

No comments: