04 February 2013

Rindu Zaman Kanak-kanak....

Hihi..boleh tergelak sendiri kalau fikir balik semua cerita zaman kanak-kanak. Memang Ina selalu dijadikan 'bahan' gelak kakak-kakak & abang-abang.

3tahun.
Ina jenis budak yang lasak. Tapi, suka melawa. Pernah jatuh depan rumah sebab tersipu-sipu orang tegur...
"Cantiknya Nina pakai baju kurung..."
...dan baju kurung adalah baju kegemaran Ina sampai abis sekolah rendah.

5tahun.
Nak keluar main, mesti dengan abang & adik lelaki. So, perangai macam lelaki sikit. Semua mainan lelaki Ina main. Laga semut, biji getah, spider & kumbang tanduk. Berudu pun main jugak..hihi. Kalau main masak-masak (dengan jiran), tak main anak patung. Kami guna barang-barang macam 'sepit udang' basikal, kain perca & daun-daun sekitar rumah. Pelik, tapi itulah kanak-kanak...

Sekolah rendah.
Huhu..zaman paling syok. Memanjat memang dah jadi minat Ina. Sampai tiang buaian kat taman pun Ina panjat. Panjat pokok kedondong sampai dahan patah, Ina jatuh! Hahaha... Tapi, tak serik-serik. Pernah ikut Am (abang) pergi cari biji getah sampai taman-taman sebelah & kebun orang. Balik rumah mesti kena pukul dengan Mak. Ish..ish..ish..budak nakal!
Kalau hujan, anak-anak encik Awie ni memang bermandi hujan. Kadang-kadang Mak bagi, kadang-kadang kami yang lari keluar.Sampai Kak Ana pun join... Kalau ada carpet yang nak dibasuh, Mak akan letak kat luar rumah, bagi sabun & berus untuk kami sental sambil mandi hujan. Best!
Walaupun nakal, Ina tetap disayangi cikgu tau... Budak baik kat sekolah.

Owh...rindunya semua kenakalan.... Korang ada moment indah tu???

No comments: