13 February 2013

Trip to Ganu!!!

Huhuhu..perjalanan meletihkan.

9 Februari 2013 (9.45 malam)
Kami amik bas kat Putra. Sambil tunggu, sambil perhati keadaan sekeliling. Nampak 2 budak bawak beg besar. Dorang bersendiri, tak ada orang tua. Kami tengok salah sorang bangun bercakap dengan sorang penjual tiket bas. Orang tu cakap something, lepas tu tukarkan tiket dorang dengan orang kat belakang budak-budak tu.
Hentian Putra - 9 Februari 2013

Kami tengok orang yang ditukarkan tiket tu buat reaksi pelik. Kami perhatikan & buat kesimpulan sendiri. Mungkin lelaki si penjual tiket tengah menipu budak 2 orang ni. Rahim (kawan kami) datang bercakap dengan budak-budak tu. Sah, dorang ditipu. Tiket bas dorang pukul 7. Tapi, sejak pukul 7, dah 3 kali tiketnya ditukar. Rahim cuba telefon kawannya, polis. Dia amik nombor telefon salah sorang budak tu. Dia cakap dengan budak tu...

'Kalau pukul 10.30 ni korang tak naik bas, bagitau abang. Abang terus contact kawan tu suruh datang tengok...'

Kami naik bas pukul 10.30malam. So, bila kami naik bas, Rahim terus telefon tanya budak tu. Mujur dorang dah naik bas... Seronok orang  tu menipu budak-budak ye! Geram je tengok....

10 Februari 2013 (5.30 pagi)
Kami sampai stesen bas. Tunggu sorang lagi yang naik bas lain. Telefon pengantin mintak tolong hantar kami ke tempat menginap. Pengantin dah selamat diijabkabulkan. Cuma agak letih sebab tidur lambat malam tu. Thanks Kamil untuk segala kemudahan. Bersyukur dengan apa yang ada.

Puas tidur sebelah pagi, kami bangun cari makan. Merayau cari Masjid Kristal & Pantai Batu Burok. Dapat jugak menjelajah Ganu walaupun dengan GPS je. Solat di Masjid Kristal, bersiar-siar kat pantai & makan pulak 'Celup Tepung' entah berapa kali... Kenyang!!!

Malamnya, kami jumpa kawan Zaty (orang Ganu). Makan kat tempat yang kami jumpa je. Walaupun hidangan lambat sampai, makanannya boleh tahan OK la. Sedap. Balik bilik, semua dah ngantuk. Sambung tidur & ready untuk majlis esoknya...

11 Februari 2013 (9.00 pagi)
Kami cari breakfast dekat-dekat tempat menginap. Makan pagi yang mngenyangkan. Nasi lemak & roti canai. Balik, bersiap pulak untuk pergi majlis Kamil.

Rumahnya dah tak jauh dari situ. Senang cari. Tapi, bila sampai sana, macam terawal sangat la pulak. Tak tau nak ke mana. Lastly, kami ikut photographer amik gambar pengantin kat depan. Siap berarak dengan keluarga perempuan. Hahaha...kompius kami dari mana...

Lepas makan, mesti la sibuk-sibuk nak tulis guest book, amik gambar. Yang lelaki dok diam-diam kat luar tunggu kami berdua. Dah dapat apa yang nak, baru kami gerak balik bilik.

Petang tu, kami sibuk cari kedai keropok lekor kat Losong. Jumpa yang berkenan. Tapi, dekat 2 jam kami tunggu untuk 16 bungkus keropok lekor. Hehe..4 orang punya bekal ye! Balik bilik, semuanya rushing. Nak bersiap untuk pergi rumah Kamil sebelum ke stesen bas.

Mujur sempat sampai, terus naik bas. Naik tren dari Putra. Lepas tu naik teksi pulak ke rumah. Ina sampai rumah dalam pukul 7.00 pagi jugak la.