24 April 2013

Luahan...

Huhuhu...letih. Stress. Penat bila ada DIA. Sampai bila???

Ada jawatan kosong tak kat tempat korang? Hukhukhuk...

19 April 2013

Bila Kita Iri Hati....

Bila kita iri hati dengan seseorang, kita mesti suka perhatikan dia.
Dah perhati, cari pulak kekurangan dia.
Cuba jatuhkan dia dengan bermacam cara..dalam sedar atau tidak.
Mengumpat pulak dengan orang lain.
Dosa?? Bertambah-tambah...

Jadi, jangan ada sifat iri hati...
Apa pun yang orang cuba buat pada kita; kalau boleh, kita elakkan je. Jangan bermusuh. Jangan dendam ye....

**Nasihat untuk diri sendiri & orang yang membaca. ;)

12 April 2013

Fanatik Politik

Huhu..gerun nak sebut pasal politik sebenarnya. Tapi, isu ni hangat diperkatakan akhir-akhir ni. Siap ada yang emo.

Adoi...pelik sungguh. Undian adalah rahsia. Hak individu dengan pemahaman masing-masing. Tak patut untuk kita bergaduh & bermusuhan sebab ideologi politik yg berbeza.

Mengundi dengan bijak ye kengkawan. Jangan berkelahi macam 13 Mei dulu. Takuuuuttt....!!!

06 April 2013

Impian Yang Terkubur

Huhu..baru-baru ni, Mai & Ina borak pasal kerja kami yang semakin dahsyat masalahnya. Susah bagi kami yang kurang pengalaman untuk buat kerja-kerja tu. Tekanan dari banyak pihak & staff yang kurang.

Masa tu, Ina pun 'ter'cerita tentang cita-cita & impian yang dah terkubur. Menyesal jugak la tak pilih jalan tu. Tapi, semuanya ada hikmah kan? Ina pun bercerita...

*********

Dulu, Ina study akaun sebab tak suka biologi yang banyak kena membaca & menghafal. Orang otak Matematik susah sikit bab-bab membaca & menghafal ni. Ina minat nak tau hal-hal perubatan. Tapi, lemah bab-bab pembacaan macam biologi & sejarah. Ambil akaun tapi tambah ilmu perubatan dengan bertanya kawan-kawan asrama. 

Bagi Ina, akaun macam Matematik. Banyak mengira & bermain dengan nombor (ramai yang cakap akaun tu susah & berbeza daripada Matematik). Ina sentiasa rasa study akaun tu mudah & seronok. Ada jugak bercita-cita jadi Akauntan. Tapi, bila jawab soalan SPM, Ina rasa Ina takkan dapat A1 untuk akaun. So, Ina mohon matrikulasi Sains - Fizik. 

Bila result SPM keluar, Ina terkejut sebab result akaun A1. Harap sangat kalau-kalau dapat matrikulasi kat tempat yang ada Sains & Akaun. Boleh la tukar bidang. Nasib tak baik, Ina ke Kulim. Matrikulasi kat sana cuma ada Sains. Jadi, tak dapat la Ina tukar kos. Terpaksa teruskan plan B - mengejar cita-cita jadi Engineer. 

Sekarang, ada sikit la rasa nak tukar profession..hihi. Siap cakap dengan Mai, pernah terfikir nak buat 2nd degree dalam akaun pulak. Tak apa la, ada hikmah semua yang berlaku. :)

**Impian dah terkubur!!!