14 June 2013

Adik Beradik

Masa kecik-kecik dulu, selalu Ina terfikir seronoknya kalau tak ada adik beradik. Mak Abah tumpu pada kita sorang je. Tapi, bila dah semakin membesar, seronok pulak ramai adik beradik macam kami. 

Bila semua berkumpul, mesti rasa macam tak cukup. Kak Ana akan bangun kira. Tengok siapa yang tak ada. Bila balik kampung, berhimpit satu kereta. Bayangkan kancil / saga dipenuhkan 7 beradik + Mak + Abah. Abah, Mak & yang kecik sekali kat depan. 3 yang besar meriba 3 yang kecik kat belakang. Hah...padat! Bila singgah mana-mana, laju je turun kereta sebab masing-masing dah kebas kaki, sakit punggung & pinggang. Pengalaman indah!

Bila kakak & abang balik dari asrama, berkumpul semuanya kat rumah. Mak masak sedap-sedap untuk 'anak-anak kesayangan' dia. Berbual kat ruang tamu / dalam bilik macam orang tengah bergaduh. Riuh sangat!

Sekarang, masing-masing dah besar. Ramai yang dah berkahwin, duduk jauh & ada keluarga. Jarang sekali kami berkumpul. Kalau telefon pun, cerita hal-hal serius. Susah sangat nak bergurau-gurau macam dulu. Tapi, inilah keluarga Ina. Gaduh, marah & benci macam mana pun, sayang tetap ada. Huhuhu...tetiba rindu kat keluarga. 

Dan-dan  rindu. Dok asrama bertahun-tahun tak pernah homesick pun! Gedik benar laa tu kalau dok dekat-dekat ni pun rindu lagi kan.... Jom balik rumah, semua adik beradik!!!!