13 November 2013

Puasa 9, 10 & 11 Muharam

Malam semalam, rumet Ina cakap nak puasa hari ni. Ina pelik kenapa puasa hari Rabu. Tengah-tengah online FB, terjumpa post kawan-kawan ajak puasa Tasu'a & Assyura. Kalau ikut puasa tanpa faham apa sebabnya umpama Islam yang diwarisi bukan difahami la kan???

So, Ina niat berpuasa ganti sahaja. Kalau diizinkan Allah, dapatlah pahala sunat sekali. Hari ni, Ina cari sumber dan fahamkan sebabnya. Meh Ina kongsikan apa yang dah Ina baca...

Kata sumber,

Puasa Tasu'a bermaksud puasa 'Hari Kesembilan'. Diamalkan untuk tidak menyerupai Yahudi yang cuma berpuasa Assyura. Dari kisah Nabi Musa, Nabi berpuasa Assyura sebagai tanda syukur kerana terselamat daripada ditenggelamkan Allah bersama Firaun & pengikutnya. Seelok-eloknya, kita berpuasa 9,10 & 11 Muharam. Kalau tak mampu, buatlah 10 haribulan & hari sebelum/selepas je.

Minta maaf kalau ada yang salah. Betulkan kalau perlu ye. Yang nak tau lagi, boleh la tengok link tu. Atau kalau ada yang nak kongsikan jugak, meh bagi link ye...

Sebarkan ilmu yang bermanfaat, hidup lebih berkat. InsyaAllah...

No comments: