02 December 2013

'Alam' Irfan

Hai! Salam...
Ni nak cerita pasal budak 5 tahun & pemikiran dia yang sangat jujur ni...
Irfan, anak buah Ina yang ke-5. Buat sementara ni, dia dok kat rumah kami dengan ayah dia. Peneman ayah katanya.

Satu hari, ayah dia bawak gi sembahyang Jumaat kat masjid...
Dia dok kat sebelah Ayah. Pastu, ada orang datang hulur tabung masjid kat saf tu. Dia dengan spontan & selamber, terus tanya...

"Ayah, masuk masjid kena bayar ke?"

"Tak la..tu derma ikhlas..."

"Haaa..tengok tu Ayah. Memang kena bayar la." (sambil tengok orang masukkan duit dalam tabung tu)

Orang yang ada dekat-dekat situ senyum & tergelak dengar Irfan cakap...
Malu Ayah, Irfan!hihihi



Semalam, dia buat lagi!
Dia lari naik atas jumpa Mak Tok dia yang tengah sibuk menjahit.

"Mak Tok, Irfan lapar laaa..."

"Alaa.. Irfan gi makan biskut dulu. Jap lagi Mak Tok masak. Ambil biskut dalam tin tu"

"Tin tu ape Mak Tok? Irfan tak tau laa"

Sambil tergelak, Mak Tok jawab "Tin tu bekas simpan biskut la"

"Mana Mak Tok letak tin tu?"

"Kat tepi peti ais"

"Ok. Nanti Irfan cari"

Dah lama dia turun...senyap je.

"Irfan jumpa tin tak?"

"Dah...Irfan dah makan..."

Adoi...budak zaman sekarang. Tab & segala macam game dia kenal. Tin biskut tak kenal? Kesian...hihihi





No comments: