28 March 2014

Hormat Orang Kalau Nak Dihormati

Dah banyak tempat Ina pergi lepas tamat ijazah. Macam-macam ilmu & pengalaman baru terkumpul. Banyak jugak kawan & musuh yang datang. Ina nak kongsikan perkara yang satu ni...

Dalam semua tempat yang Ina pergi, mesti ada kawan-kawan yang tak tahu nak hormat orang lain. Maksud Ina bukan dari segi perkataan je, perbuatan pun sama.

Bila kita berkongsi tempat tinggal dengan orang lain, kita kena la hormat privacy kawan tu. Jaga & pelihara barang-barang kegunaan bersama. Contoh yang Ina boleh bagi; toilet. Lepas guna, pastikan la tak ada 'barang' kita yang tinggal, sampah tak dibuang merata-rata & cuci bila kotor.

Kalau kat dapur, memang selalu jadi. Kalau rasa nak makan sama-sama, kita masak la sama-sama. Kalau tak pandai, tolong apa yang kita tau buat. Kalau masak sendiri, jangan pulak lupa cuci pinggan, mangkuk & kuali yang diguna. Milik bersama kan? At least, jangan kacau tempat untuk orang lain membasuh & memasak. Kalau ambik makanan orang, pleaseeee laaa INFORM. Bukan susah sangat pun, sekarang dah ada whatsapp,wechat, BBM etc. Sakit perut tau kalau makan tak minta izin. Islam sangat tegah kita ambik hak orang lain...terutamanya makanan! Bila dah buat sampah, sama-sama laa kutip & buang kat tempat sepatutnya. 

Ina tak akan cakap banyak dengan orang yang perangai macam ni. Ina sibuk tahan marah. Cukup-cukup laa buat perangai kanak-kanak. Masing-masing dah besar kan? Fikir & react laa macam orang dewasa. 

Terfikir; macam ni ke perangai mereka di rumah? Ina bukan jenis orang yang sanggup tengok Mak bertungkus-lumus buat kerja sedangkan anak-anak goyang kaki. Sedih! 

***Hormat orang; orang akan lebih hormat kita.

11 March 2014

Malulah...

Malulah kamu
Mengaku Islam
Tapi masih menayang rambut

Malulah kamu
Mengaku Islam
Tapi betis dijajah mata liar

Malulah kamu
Mengaku Islam 
Tapi lupa rukun solat

Malulah kamu 
Mengaku Islam
Tapi tak 'jumpa' Kitab-Nya

**Yang Islam keturunan, kekalkan agama ini dalam hati & jiwa. Bukan hanya di bibir. Berusahalah kita untuk jadi YANG LEBIH BAIK. Insya-Allah

10 March 2014

Asas Agama Anak-anak

Salam. Baru berkesempatan menaip apa yang difikiran.

Keadaan Malaysia kita sekarang buat Ina fikir... 
'Apa punca masalah anak-anak muda kita mudah terpengaruh dengan segala gejala tak sihat & keganasan?'

Banyak yang simpulkan sebab utama adalah asas didikan. Dalam Islam, kita berpegang teguh pada agama ini untuk setiap perlakuan kita. Tapi, kalau anak-anak kita tak pernah diajar asasnya, macam mana mereka nak ikut?

Ina pernah dengar satu ceramah agama. Katanya, banyakkan buku-buku sirah Nabi kita di rumah. Biar anak-anak baca & fahamkan. Pada Ina, asas agama tu sendiri kena diterapkan sejak kecil. Bila anak-anak pandai membaca, bagi la mereka buku-buku sejarah Islam. 

Ina sendiri pernah dihadiahkan buku '100 Soal Jawab Mudah Tentang Agama' (lebih kurang la tajuknya) waktu berumur 8 tahun. Abah yang bagi. Katanya, Ina suka membaca. Sebab tu dia carikan buku tu. Dari soalan yang mudah-mudah tu, Ina tau apa yang kanak-kanak lain tak pernah baca.

Macam belajar Matematik, kita terangkan asas pengiraan. Kalau anak-anak ni faham, mereka boleh jawab soalan yang lebih sukar. Kalau tak faham, kita buat mereka faham dengan cara lain pulak. Qias mungkin.

Semalam, Ina & Yan solat maghrib kat shopping mall. Memang la tak akan dengar azan kat dalam tu. Bila Yan tanya 'dah masuk waktu ke? Kalau ikut jam ni, dah masuk..'
Ina pandang muka dia. Ina tanya 'waktu nya pukul berapa?'
'Pukul 7.28pm'
Sambil tengok jam kat handphone, Ina jawab 'Kuncinya yakin...Jom solat!'
Lepas Ina mula bangun, ramai yang ikut...
Apa yang Ina nak sampaikan ialah kita tau asasnya 'yakin', maka buatlah. Kalau tak, kena tunggu sampai keyakinan tu datang...atau tunggu bunyi azan laaa....

Kawan-kawan yang tengah membesarkan anak-anak, jom kita terapkan ilmu agama untuk kebaikan generasi Islam akan datang...